Τύποι δίαιτας

Οι ακόλουθες διαιτολογικές προσεγγίσεις μπορεί να οδηγήσουν στην απώλεια βάρους σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα, αν επιτευχθεί ενεργειακό έλλειμμα:

  • Διαιτολόγια σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Εταιρείας για την μελέτη του Διαβήτη (European Association for the Study of Diabetes), που εστιάζουν σε ομάδες τροφίμων.
  • Διαιτολόγια αυξημένης περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες (25% των ημερησίων θερμίδων από πρωτεΐνες, 30% από λίπη και 45% από υδατανθρακούχες τροφές).
  • Διαιτολόγια τύπου Higher-Protein Zone™ (5 γεύματα/ημέρα, κάθε ένα με 40% των ολικών θερμίδων σε υδατάνθρακες, 30% πρωτεΐνες και 30% από λίπη).
  • Γαλακτο-αυγο-φυτοφαγικού τύπου διαιτολόγια (Lacto–ovo–vegetarian–style diet) μειωμένων θερμίδων.
  • Κοινά διαιτολόγια μειωμένων θερμίδων.
  • Διαιτολόγια χαμηλών υδατανθράκων (αρχικά <20 gr/ημέρα υδατανθράκων) χωρίς επίσημο περιορισμό των θερμίδων, αλλά με πραγματικό ενεργειακό έλλειμμα.
  • Διαιτολόγια χαμηλών λιπαρών τύπου vegan (10% - 25% των ημερησίων θερμίδων προέρχονται από λιπαρά).
  • Διαιτολόγια χαμηλών λιπαρών (20% % των ημερησίων θερμίδων προέρχονται από λίπη) χωρίς επίσημο περιορισμό της ενεργειακής πρόσληψης, αλλά με πραγματικό ενεργειακό έλλειμμα.
  • Διαιτολόγια χαμηλού γλυκαιμικού φορτίου – δείκτη με ή χωρίς επίσημο περιορισμό των ημερησίως προσλαμβανόμενων θερμίδων.
  • Διαιτολόγια χαμηλών λιπαρών (≤30% λίπη), υψηλών γαλακτοκομικών (4 μερίδες/ημέρα) με ή χωρίς αυξημένες φυτικές ίνες ή/και χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη τροφίμων, με περιορισμό των ημερησίων προσλαμβανόμενων θερμίδων.
  • Διαιτολόγια που στοχεύουν στα μακρο-θρεπτικά συστατικά (15%- 25% των ολικών θερμίδων από πρωτεΐνες, 20% - 40% από λίπη και το υπόλοιπο από υδατάνθρακες), με περιορισμό της θερμιδικής πρόσληψης.
  • Μεσογειακού τύπου διατροφή με μείωση της ενεργειακής πρόσληψης.
  • Διαιτολόγια ενδιάμεσης πρόσληψης πρωτεϊνών (12% των θερμίδων από πρωτεΐνες, 58% από υδατάνθρακες και 30% από λίπη).
  • Υψηλού ή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη διατροφή με θερμιδικό περιορισμό.
  • Διαιτολόγια τύπου της Αμερικανικής Εταιρείας Υπέρτασης βήματος 1 (AHA-style Step 1 diet) με περιορισμό της ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων στις 1500 με 1800 kcal/ημέρα, με <30% των ολικών θερμίδων να προέρχονται από λιπαρά, εκ των οποίων 10% να είναι κεκορεσμένα.

    Οι ανωτέρω διαιτολογικές προσεγγίσεις δεν έχουν όλες τον ίδιο βαθμό αποτελεσματικότητας και επιστημονικής τεκμηρίωσης με καλά οργανωμένες κλινικές μελέτες.

Βιβλιογραφία

Jensen MD, Ryan DH, Apovian CM, Ard JD, Comuzzie AG, Donato KA, et al. 2013 AHA/ACC/TOS Guideline for the Management of Overweight and Obesity in Adults: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and The Obesity Society. Circulation 2014;129(25 Suppl 2):S102-38.